12-10-2022     12:45 - 13:15 uur

Pauline Schenkelaars (blokfluit) & Ronald de Jong (orgel & klavecimbel)

Pauline Schenkelaars speelt en doceert verschillende typen blokfluit, en geeft concerten in combinatie met theatervoorstellingen, onder andere voor basisscholen.
Zij studeerde aan de Conservatoria van Utrecht en Groningen.

Ronald de Jong is de bekende cantor-organist van de Oude Kerk in Zoetermeer. Hij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en speelt orgel, klavecimbel en piano, dirigeert, componeert en is actief als beeldend kunstenaar.

Jan Verdonck (1546-1624):
Schoon lief, wat macht u baten
portatief & sopraanblokfluit

Orlando Gibbons (1583-1625):
Fantasie No. 5
portatief & sopraanblokfluit

Nicolao a Kempis (ca. 1600-1676):
Symphonia Sacrae No. 4
orgel en sopraanblokfluit

Hakata Air - Japanse traditionele muziek
grootbasblokfluit

Arcangelo Corelli (1683-1713):
La Follia
klavecimbel & altblokfluit

"Schoon lief" is een wereldlijk lied uit de Renaissance en in liedboek uitgegeven door Phalèse. Het is in de polyfone Nederlandse stijl geschreven. Er komen in dit lied veel imitaties voor tussen de twee instrumenten. We zouden dit tegenwoordig onthaastingsmuziek noemen...

Orlando Gibbons was een organist en componist in de Engelse gouden eeuw en werkzaam in Westminster Abbey, waar de begrafenisdienst van koning Elisabeth onlangs plaatsvond. Hij heeft veel madrigalen en motetten geschreven, maar is vooral door zijn instrumentale werken bekend geworden, zoals de fantasieën die we gaan spelen. Dit kenmerkt zich ook door imitaties tussen de twee stemmen in typische Engelse stijl.

Over Nicolao a Kempis is weinig bekend, behalve dat hij in Brussel is geboren, dan nog behorende bij de Nederlanden, en werkzaam was als organist en componist. De Symphonia's van a Kempis zijn in Antwerpen uitgegeven en behoren tot de oudste van de Nederlanden en bedoeld voor huiselijk gebruik. Hij schreef ook als een van de eersten in de vroege barokke Italiaanse stijl, alle delen zitten dan nog aan elkaar, later in de hoog-barok worden de delen langer en los van elkaar gespeeld.

Japanse muziek wordt op het instrument de shakuhashi gespeeld, maar de grootbasblokfluit lijkt qua klank heel goed overeen te komen qua klank. Het is traditionele volksmuziek en geeft een meditatieve sfeer weer. De grootbas is een moderne uitvoering die vierkant is, ook wel de ikeabas genoemd.

"La Follia" van Corelli is gebaseerd op het lied "La Follia", een van de oudste thema van Europa, en meer dan 150 componisten hebben dit thema de afgelopen vier eeuwen gebruikt in hun werken. In de 17e eeuw was de follia een opzwepende snelle dans. Op dit thema heeft onder andere Corelli variaties geschreven die zeer afwisselend van karakter zijn.

Heel hartelijk welkom!