Carillon geschiedenis

Het Carillon te Zoetermeer werd in 1978 in gebruik genomen, vanuit een initiatief dat werd gesteund door de kerkvoogdij, het ministerie van CRM, de Gemeente Zoetermeer en enkele Zoetermeerse bedrijven.
Eijsbouts klokkengieterij te Asten leverde de klokken, het klavier en het speelwerk.
Het instrument telt 47 klokken.
Het kleinste klokje heeft een doorsnede van bijna 19 centimeter en de grootste meet maar liefst 92,5 cm, bijna net zo groot als de Mariaklok uit 1571, die ook in de toren hangt.
Elke klok bevat de naam van de maker en letters die tezamen de spreuk vormen: "Wij dragen en doen klinken de jonge stem van de nieuwe stad".

Regelmatig worden carillonconcerten gegeven door een beiaardier en elk kwartier zorgt een speelcomputer voor dagelijkse carillonklanken. In 1989 zijn de muziekbanden die hier oorspronkelijk voor werden gebruikt vervangen door een speelcomputer, die in 2011 werd vernieuwd.
In 2022 is deze speelcomputer vervangen door een nieuw modern type, dat meer mogelijkheden biedt en veel eenvoudiger is te programmeren.

Het carillon geeft een gezellige sfeer en een vrolijk tintje aan de stad!

Carillonconcerten

vinden elke eerste zaterdag van de maand plaats van 12:00 tot 13:00 uur.
Deze kunnen in de buitenlucht worden beluisterd, bijvoorbeeld in de Dorpsstraat of in het Wilhelminapark in de buurt van de kerk.

Zie onze Concertagenda voor de komende carillonconcerten.

Bekijk bovenstaande video van het carillon.