14-01-2026     12:45 - 13:15 uur

Lunchpauzeconcert

Duo Toetsen & Fluiten: Anna Karpenko - vleugel & Katja Pitelina - dwarsfluit & vleugel


Programma

"Concert in melancholische kleuren"

1. Francis Poulenc (1899-1963): Sonate pour flûte et piano, FP 164 (1957):
   - Allegretto malincolico
   - Cantilena: Assez lent
   - Presto giocoso

Deze Sonate is een standaardwerk in het repertoire voor fluit en piano. De innemende, typisch Franse gratie, geestigheid, ironie en gevoeligheid die Poulenc in het werk heeft gelegd hebben het tot een geliefd en veelgespeeld stuk gemaakt, en wordt gezien als een van zijn beste composities. Zijn doel was een werk met een "Frans gevoel voor balans" te schrijven. Het eerste deel heeft twee thema’s, maar volgt geen strakke sonatevorm. Het tweede deel is als een lied, zeer lyrisch en langzaam; volgens Poulenc volgt het geen vaste bestaande vorm maar zou het ook "Interlude" of "Romance" kunnen heten. Het derde deel, in een "losse" rondovorm, kenmerkt zich door veel vaart; volgens de componist moet het zo snel mogelijk gespeeld worden want "het is geen goed stuk" (!); aan de luisteraar om te bepalen of dat zo is!
 
2. Isaac Albéniz (1860-1909): Asturias (fluit solo)
 
Oorspronkelijk voor piano geschreven, reflecteert dit meeslepende en virtuoze werk meer de volksmuziek van Andalusie (flamenco) dan van Asturie: De naam Asturias (Legende) is er postuum door een uitgever aan gegeven. Het snelle "gitaarachtige" begin heeft het ritme van een "buleria" (een flamencovorm), het middendeel is in de stijl van een "malaguena (ook een flamencostijl). Een soort hymne sluit het passievolle werk af.
 
3. Gabriel Fauré (1845-1924): Uit Dolly Suite, Op. 56 (4-handig):
- Berceuse
- Mi-a-ou
- Le pas espagnol
 
De zesdelige Dolly Suite schreef Faure voor Regina-Helene Bardac ("Dolly" genoemd), de dochter van de zangeres Emma Bardac. Met deze zangeres had Faure een langlopende affaire, en stuurde muziekstukjes voor Dolly’s verjaardagen en andere familiegelegenheden. "Berceuse" (wiegenlied) is voor Dolly’s eerste verjaardag; "Mi-a-ou" voor haar tweede, waarvan de titel imiteert hoe Dolly probeerde de naam van haar broer Raoul uit te spreken. "Le pas espagnol" (de Spaanse stap) is geschreven als een energieke Spaanse dans.
 
 
Anna Karpenko is geboren in Moskou en studeerde klavecimbel en orgel (cum laude) aan het Moskouse Staats Conservatorium bij Alexey Parshin en Olga Martynova. Anna studeerde in juni 2015 af voor haar Master Degree Orgel aan het Rotterdams Conservatorium (Codarts) bij Ben van Oosten. Ze won verschillende prijzen op internationale concoursen (w.o. 1ste prijs International Organcompetition Marcello Galanti 2002, Italie). In 2015 won zij de 2de prijs op het Internationaal Orgelconcours Breda.  Zij volgde masterclasses bij o.a. Guy Bovet, Jean Guillou, Lorenzo Ghielmi en Martin Haselbock. In 2017 behaalde zij haar diploma Kerkmuziek aan Codarts. 
 
Zij treedt op als soliste (o.a. op orgelfestivals in Tallinn), als begeleider van solisten en maakte deel uit van de ensembles "Hermitage Group" en "Pratum Integrum". Als solist van deze ensembles nam zij 7 Caro Mitis CDs op. Vanaf 2015 vormt zij het duo “Toetsen en fluiten” met de fluitiste Katja Pitelina en speelt zij vierhandig orgel met haar man Bert den Hertog.
 
Afgelopen jaren treedt zij regelmatig op met het Schiedams Toonkunstkoor o.l.v. Ardjoena Soerjadi op orgel en piano. Ook werkt zij mee met het Participatiekoor Het Gooi in Hilversum o.l.v. Piet Philipse.
 
Zij is pianodocent in Haenen muziekschool in Voorburg. Ze was organist van Pro Rege Rotterdam vanaf 2014. Na sluiting van gebouw Pro Rege in 2024 speelt zij deze diensten in de Hoflaankerk (Rotterdam).
 
 
De in Nederland woonachtige Russische fluitiste Katja Pitelina is een bekwaam en veelzijdig musicus die prachtige concertprogramma's creëert, waarbij ze met succes zowel een moderne als historisch geïnformeerde uitvoering combineert. Katja's expertise en dynamiek worden weerspiegeld in haar opmerkelijk brede repertoire dat muziek omvat van 17e eeuwse barok tot hedendaagse stukken - voor elk stuk kiest ze de meest geschikte fluit uit haar persoonlijke collectie moderne en historische instrumenten. 
 
In binnen- en buitenland speelt Katja regelmatig in concertseries en festivals als soliste, in kamermuziekensembles en met moderne en barokorkesten. Ze heeft barokmuziek uitgevoerd met gerenommeerde musici als Gustav Leonhardt, Lucy van Dael, Bob van Asperen, Siebe Henstra en Barthold Kuijken, Cassandra Luckhardt en Anthony Romaniuk, Jorn Boysen, Reiko Tsuiki. Haar partners in klassieke kamermuziek zijn Lavinia Meijer, Johannes Möller, Emlyn Stam, Victoria Davies, Pablo Dobal en Slava Poprugin. Al als student kreeg ze regelmatig uitnodigingen om te spelen in concertseries en festivals in verschillende landen. In april 2009 trad ze op voor het Koninklijk Huis in het jaarlijkse Koninginneconcert op Paleis Noordeinde. In 2006 begon Katja samen te spelen met de Japanse periodefluitiste Reiko Tsuiki. Samen richtten ze het ensemble DuoKaleidoscope op, dat repertoire uitvoert uit meer dan vier eeuwen, van de barok tot nu. In 2018 nam DuoKaleidoscope een cd op met Franse barokfluitduo's, die zeer enthousiast werd ontvangen in de Verenigde Staten en Japan en een 9 kreeg van de muziekrecensent van Luister. Sinds 2012 is Katja soliste van The Bach Choir and Orchestra of the Netherlands en treedt ze op als soliste in de Grote Zaal van het Concertgebouw, Amsterdam. 
 
Katja speelt ook samen met de organiste/pianiste Anna Karpenko, hun duo heet "Toetsen en Fluiten". Samen spelen ze concerten in Nederland. Ze hebben momenteel een nieuwe CD in productie. Katja is ook een actief musicologe. Ze vertaalde het belangrijke historische traktaat over fluitspelen en de esthetiek van muziekuitvoering in het Duitsland van de 18e eeuw, "Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen" geschreven door J. J. Quantz in 1752, naar het Russisch - dit werd gepubliceerd door Early Music Publishing House in 2013 in St Petersburg. Katja geeft jaarlijks masterclasses en lezingen over historisch geïnformeerde uitvoeringen en de geschiedenis van de fluit in het bijzonder.
 
Haar meest recente initiatief is de oprichting in 2022 van de Nederlandse stichting "Music for Peace", samen met pianiste Maria Nemtsova en saxofonist Vitaly Vatulya. Het doel van deze stichting is het bevorderen van een omgeving waarin mensen zich verenigd kunnen voelen en muziek uitdrukking kan geven aan hun diepe verlangen om in vrede en harmonie te leven. Haar nieuwe solodisc "Sounds of Nature" verschijnt binnenkort.
 

Dit concert is gratis toegankelijk. Bij de uitgang staat een collectebus voor uw vrijwillige bijdrage.
De deur van de kerkzaal is open vanaf 12:30 uur.

Hartelijk welkom!
 


Stichting Oude Kerk Zoetermeer

Privacyverklaring

Contact Webmaster

Volg ons ook op Facebook:
Wilt u op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Schrijf u dan in op onze Nieuwsbrief.

Inschrijven