Breetveltorgel

Het Breetveltorgel, Opus 18, is in 1996 gebouwd door de firma J.N. Breetvelt Orgelbouw te Delft.

Dit orgel werd gekocht door "Stichting Vrienden van 't Huis De Morgenster" en geschonken aan het gelijknamige Woon- en Zorgcentrum in Zoetermeer om de samenkomsten zoals weeksluitingen te kunnen begeleiden.
In de offerte lezen wij dat "de dispositie van het orgel voldoende sterk moest zijn om een gemeentezang van ongeveer 90 personen te begeleiden".
Dit resulteerde in een mechanisch tweeklaviers-orgel met een apart koppelklavier (in het midden) en een vrij pedaal, met uit 11 registers. Het unieke van dit orgel is dat bijna alles, inclusief de orgelpijpen, van hout en MDF is gemaakt, waardoor het orgel een warme klank heeft.

Na enige tijd bleek echter dat het orgel te groot was voor ’t Huys De Morgenster. Een aantal jaren heeft het orgel bij de firma Breetvelt in de werkplaats gestaan, waarna het in mei 2006 is aangekocht door "Stichting Concerten Oude Kerk Zoetermeer" (nu Herberg Oude Kerk Zoetermeer) en is overgeplaatst naar de Oude Kerk in Zoetermeer.
Als begeleidingsinstrument is het orgel, mede door de grote verscheidenheid van registers, bijzonder geschikt om solisten, koren en instrumentalisten te begeleiden.

Het orgel wordt in zondagse kerkdiensten, naast het Lohman orgel en de vleugel, gebruikt voor zangbegeleiding.
Het is ook regelmatig te horen tijdens concerten.

Het orgel is te beluisteren op YouTube, waar Ronald de Jong (cantor-organist van 1991 tot 2023) deze opname heeft geplaatst:

YouTube-opname van Breetvelt orgel

Dispositie Breetvelt koororgel